Badanie tunelowe.

Jednym z najważniejszych etapów tworzenia konstrukcji lotniczej są badania jej skalowanego modelu w tunelu aerodynamicznym. Pozwalają one, już na wczesnym etapie, określić najważniejsze charakterystyki aerodynamiczne oraz zweryfikować wykonane wcześniej analizy obliczeniowe CFD opływu aerodynamicznego wiatrakowca. Badania tunelowe na potrzeby Projektu zostały zrealizowane przez Politechnikę Lubelską, we współpracy z Wydziałem Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. Badania przeprowadzono w tunelu aerodynamicznym o obiegu zamkniętym, z przestrzenią pomiarową otwartą o przekroju kołowym i wymiarach: D=ø1,2m, L=1,5m. Poszczególne elementy modelu kadłuba zostały wykonane w technologii druku 3D metodą FDM (Fused Deposition Modeling). Serie pomiarowe były realizowane w ustalonych uprzednio pozycjach modelu, z wykorzystaniem tzw. siatki punktów w przestrzeni kątów natarcia i ślizgu, w przedziałach odpowiednio α∈〈−30;25〉 co 4 stopnie oraz β∈〈−25;25〉 co 5 stopni. Analizowano wpływ poszczególnych elementów kadłuba na wypadkowe charakterystyki aerodynamiczne wiatrakowca przez porównanie zestawu różnych konfiguracji: z usterzeniem, z osłoną głowicy i masztem, bez podwozia/ bez usterzenia, bez osłony głowicy i z masztem/ bez usterzenia, z osłoną głowicy i z masztem/ bez usterzenia, z osłoną głowicy i z masztem oraz z podwoziem/ bez usterzenia, bez osłony głowicy z masztem i z podwoziem/ z usterzeniem, z  osłoną głowicy i  masztem oraz z podwoziem. Dla każdego przypadku badania pozwoliły określić współczynniki siły oporu, współczynniki siły nośnej oraz współczynnik momentu odchylającego. Dzięki uzyskanym wynikom będzie można w sposób wiarygodny określić osiągi przyszłej konstrukcji oraz jej stateczność. Uzyskanie pozytywnych wyników badań tunelowych umożliwia zakończenie prac nad geometrią zewnętrzną wiatrakowca i przejście do etapu wykonawstwa. Jest to bardzo istotny punkt w Projekcie.

 

Konferencja MIWL w Akademickim Ośrodku Szybowcowym w Bezmiechowej Górnej.

W ramach szerokiego rozpowszechniania rezultatów projektu, pracownicy merytoryczni zaangażowani w projekt w dniach 21-25.09. 2017r. wzięli udział Międzyuczelnianych Inżynierskich Warsztatach Lotniczych, które cyklicznie – już od kilkunastu lat – odbywają się w Akademickim Ośrodku Szybowcowym Politechniki  Rzeszowskiej w Bezmiechowej Górnej. Celem konferencji, zgodnie z określeniem „warsztaty”, jest bezpośrednie spotkanie i wymiana doświadczeń wśród praktyków lotnictwa, w tym również studentów, w ramach rozgrywanego jednocześnie konkursu wyższych uczelni na najlepszy bezzałogowy statek latający. Efektem tego rodzaju konferencji jest bardzo skuteczna integracja akademickiego środowiska lotniczego z całej Polski. W konferencji swoje prezentacje przedstawiają zarówno przedstawiciele przemysłu lotniczego, pracownicy naukowi wyższych uczelni posiadających wydziały lotnicze, jak i sami studenci, co stanowi unikalną okazję do wymiany doświadczeń. Na poziom wymiany informacji bardzo pozytywnie wpływa także mniej formalny charakter Warsztatów w porównaniu z typowymi konferencjami naukowymi, gdzie dominują głównie zagadnienia teoretyczno-naukowe.

W ramach konferencji przedstawiono jedne z pierwszych opracowań merytorycznych wykonanych w projekcie, które dotyczyło możliwości zmniejszenia oporów, jednego z najmniej aerodynamicznych elementów wiatrakowca, jakim jest głowica wirnika. W pracy przedstawiono koncepcję jej oprofilowania oraz analizę CFD opływu aerodynamicznego. Jak wynika z przeprowadzonych analiz oprofilowanie zmniejsza kilkukrotnie opory głowicy i powinno być elementem każdego nowoczesnego wiatrakowca.

Promocja Projektu na imprezach lotniczych w sezonie 2017.

W związku z tym, że tematyka projektu dotyczy bezpośrednio lotnictwa podjęto akcję informacyjno-promocyjną poprzez zastosowanie oryginalnego sposobu dotarcia do osób najbardziej zainteresowanych jego rezultatami tj. praktyków lotnictwa, pilotów, instruktorów, właścicieli prywatnego sprzętu latającego, mechaników lotniczych, działaczy społecznych i sportowych oraz entuzjastów latania. Na potrzeby tej akcji promocyjnej „mistrzowski” wiatrakowiec Ośrodka Szkolenia Lotniczego „Kompol” został oklejony logo projektu z symbolami graficznymi Unii Europejskiej i Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Ponadto na bokach kadłuba umieszczono naklejki z informacjami na temat projektu. Właścicielem wiatrakowca jest Alojzy Dernbach, najczęściej uhonorowywany tytułami mistrzostw Polski, Europy i świata pilot mikrolotowy w naszym kraju. Na bazie własnych, unikalnych doświadczeń z dużym powodzeniem uczestniczy on w zawodach lotniczych w kraju i za granicą. W celu rozpowszechniania rezultatów projektu został on przeszkolony z zakresu jego tematyki, aby mógł odpowiadać na pytania zainteresowanych przedstawicieli branży lotniczej.

Na lądowisku Powodowo w dniach 13-16.07.2017 odbyły się XXIX Mikrolotowe Mistrzostwa Polski – Mikroloty Klasyczne. Rywalizacja przebiegała w następujących klasach: WL-1 – motolotnie jednoosobowe, WL-2 – motolotnie dwuosobowe oraz GL-2 – wiatrakowce dwuosobowe, AL-1 – samoloty jednoosobowe. Zawodnicy konkurowali ze sobą w dwóch konkurencjach nawigacyjnych, jednej ekonomicznej oraz czterech konkurencjach lądowań precyzyjnych. W klasie  GL-2 tytuł mistrzowski uzyskali Alojzy Dernbach i Laskowska Klaudia na wiatrakowcu oznaczonym symbolami projektu. Zawody były swoistym treningiem zawodników przed zbliżającymi się Mistrzostwami Europy na Węgrzech.

W dniach 9-19 sierpnia w węgierskim mieście Nagykanizsa odbyły się  14 Mikrolotowe Mistrzostwa Europy. W pięciu kategoriach lotniczych wystartowało 46 załóg z 10 państw. W klasie dwuosobowych ultralekkich wiatrakowców Polskę reprezentowały trzy załogi, które ostatecznie zdeklasowały konkurencję z innych państw. Wszystkie trzy polskie załogi stanęły na najwyższych stopniach podium, zdobywając tym samym drużynowo mistrzostwo Europy. Indywidualnie, pierwsze miejsce i tytuł mistrzowski zdobyła załoga Alojzy Dernbach – pilot i Klaudia Laskowska – nawigator, latający na wiatrakowcu z symbolami graficznymi projektu.

Obu imprezom towarzyszyło duże zainteresowanie mediów branżowych, dzięki czemu mistrzowski wiatrakowiec z logo „ADUSTER” można zobaczyć prawie przy każdej relacji z tych imprez. Akcja informacyjno-promocyjna projektu będzie kontynuowana w tej formie również w kolejnych latach jego realizacji. Więcej zdjęć można obejrzeć w zakładce GALERIA.